سیستمهای تهویه و تا سیسات

بیش از یک دهه تجربه وتولید سیستمهای تهویه

فن کویل وانواع فن کویل

فن کویل چیست؟

همان طور که از نام این دستگاه مشخص است فن کویل از یک عدد کویل با لوله های مسی با ضخامت با ابعاد مورد نظر و یک عدد فن اکسیال یا سانتریفیوژ تشکیل شده است. نحوه عملکرد فن کویل به این شکل می باشد که آب گرم بویلر یا آب سرد چیلر از طریق سیستم لوله کشی وارد کویل ها می شود وطی عبور کردن از داخل لوله های کویل با عث ایجاد کرما ویا سرما میشود و به وسیله فن که بر روی کویل هوا را پرتاب میکند باعث ایجاد هوای گرم یا سرد در محیط مورد نظر میشود.

انواع فن کویل از لحاظ محل نصب و نوع کاربری به چند دسته مختلف تقسیم میشوند :

  • فن کویل سقفی توکار
  • فن کویل سقفی روکار
  • فن کویل زمینی روبرو زن یا بالازن
  • فن کویل دیواری
  • فن کویل کاستی

دستگاه فن کویل از اجزایی مختلفی تشکیل شده است در زیر به چند مورد اشاره میکنیم:

  • کویل با لوله های مسی همراه فین های آلومینیم
  • فندک (Fan Deck)خاموش و روشن
  • فیلترهوا فن کویل
  • شیر هواگیری
  • کلید سلکتوری
  • ترموستات
  • فن یا پروانه
  • سینی درین

آشنایی با طرز کار فن کویل :

آب گرم یا سرد از موتورخانه مرکزی از طریق لوله اصلی کویل، وارد لوله های مسی فن کویل  می شود و پس از چرخش در داخل ردیف های لوله های مسی، از طریق گردش اجباری هوا بر روی کویل ، گرما و یا سرمای خود را  از دست می دهد و از طریق لوله خروج کویل به سمت موتورخانه مرکزی بر می گردد.

در ادامه فن، هوا را از ورودی فن کویل که یک عدد فیلتر برای جلوگیری از ورود گرد و غبار نصب شده است؛ مکش می کند و به طرف کویل به گردش در می آورد. با عبور هوا از لابه لای فین های آلومینیومی انتقال گرما یا سرما از طریق فین ها به هوا انجام می گیرد و هوای محیط را خنک یا گرم می کند. دمای محیط ، اغلب توسط ترموستات کنترل می گردد ، زمانی که دمای محیط با دمایی که بر روی  ترموستات تنظیم شده است؛ یکی شود ، ترموستات فرمان قطع کردن فن را می دهد ولی گردش آب همچنان در کویل ادامه دارد.

لازم است به چند نکته درمورد فن کوئل اشاره شود:

  • تمامی لوله های ورودی و خروجی به دستگاه حتما باید عایق کاری شود تا در تابستان دچار تعریق نشود به طوری که روی لوله ها ، خیس شود و باعث ریختن آن روی سقف یا زمین شود.
  • چنانچه گردش آب درون کوئل به خوبی انجام نشود، می بایست کویل دستگاه توسط شیر هواگیری که روی لوله اصلی کوئل قرار گرفته هواگیری شود. تا آب به صورت کامل چرخش داشته باشد و بهتر است اول فصل زمستان یا تابستان این کار انجام شود .
  •  لوله ای که به لوله سینی درین ( تخلیه آب ) وصل می شود حتما باید دارای کمی شیب به سمت خروج آب داشته باشد تا آب بتواند راحت به سمت بیرون حرکت کند و آب داخل سینی جمع نشود.

فن کویل کاربردهای زیادی دارد و می توان از آن در ساختمانهای مسکونی ،مراکز تجاری و کارخانجات مختلف استفاده نمود. بطور کلی کاربرد فن کویل در سیستم حرارت مرکزی ساختمان می باشد. در تابستان ها چیلر تراکمی یا چیلر جذبی را، جهت تهویه ساختمان فراهم می کند و از طریق پمپ ها به طرف مصرف کننده ها یعنی فن کویل ها و یا هواساز ها می فرستد و از طریق انتقال حرارت اجباری با فن، هوا را از روی کویل عبور داده و باعث تغییر دمای هوا  می گردد.

این تجهیزات دستگاه های دو فصلی می باشد که در فصل تابستان هوای خنک و در فصل زمستان هوای گرم را فراهم می کنند اما دسته ای از آن ها که به نوع چهار لوله ای معروف هستند، به صورت همزمان و جداگانه دارای لوله های گرمایشی و سرمایش است که این مدل بسیاری از کاربری ها مورد استفاده و رایج است، در این حالت هم آب گرم و هم آب سرد در کویل های جداگانه در گردش است و بستگی به نیاز افراد بر روی حالت های مختلف تنظیم می گردد

قیمت فن کویل : این موضوع یکی از مواردی است که خیلی از مشتریان قبل انتخاب و خرید فن کویل به آن توجه زیادی می نمایند .قیمت فن کویل به پارامترهای مختلفی بستگی دارد از نوع فن کویل گرفته تا ظرفیت و متریال مورد استفاده در دستگاه تولید شده به هر حال شما می توانید با توج به نیاز وظرفیت مورد نظر یکی از انواع فن کویل را انتخاب نمایید وبرای استعلام قیمت نیز می توانید با کارشناسان فروش شرکت مهتاب گستر تماس بگیرد02166706377

چگونه می توانیم یک فن کویل مناسب انتخاب کنیم؟

فن کویل ها تولیدی شرکت مهتاب گستر در ظرفیت های مختلف از نظر هوادهی تقسیم می شوند که در ظرفیت های ۲۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، ۸۰۰ و ۱۰۰۰ با واحد cfm تقسم بندی می شودالبته در صورت در خواست مشتری در ظرفیت های بالا تر قابل طراحی وتولید می باشند. با توجه به اینکه فن کویل یک محصول دو فصلی می باشد، جهت انتخاب آن باید ملاک خروجی نرم افزار HAP در فصل تابستان، جهت خنک کاری مورد نظر گرفته شود، زیرا ظرفیت یک مبدل حرارتی برای انتقال حرارت آب سرد ، تقریبا نصف مقدار آن در حالت مصرف آب گرم می باشد. و همچنین اجرای لوله کشی و سایز لوله متصل به دستگاه باید بر مبنای آب سرد انجام گیرد.شما با توجه به ظرفیت مد نظر میتوانید فن کویل مناسب را انتخاب نمایید همچنین از طریق مراجعه به سایت مهتاب گستر وارتباط با کارشناسان فنی این شرکت می تواند بهترین انتخاب را داشته باشید.

+ نوشته شده در  پنجشنبه 20 شهريور 1399ساعت 15:19  توسط مهندس؟